Sievietes ir tik dažādas. Vienām svarīgas šķiet
rotas un iedomātais skaistums, otrām – mīlestība un brīvība, trešajām – šķietami
tikumi un ērta sadzīve… Un tādu grupu ir neskaitāmi daudz. Gluži vai katra
sieviete savā dzīvē paspēj ietērpties visdažādākajos un viskontrastējošākajos
izpausmes „tērpos”. Kurā vietā ierindosim savas jūtas un kāda būs mūsu
personība brīdī, kad būs laiks pieņemt izšķirošu lēmumu?
Esmu
pārliecināta, ka pašām sievietēm ir ļoti grūti paredzēt, kā viņas izturēsies
lielos dzīves pagrieziena punktos; tad kā lai to spētu apjaust vienkāršs
vīrietis? Un tomēr Rūdolfa Blaumaņa darbos mēs varam izlasīt gandrīz vai visus
iespējamos scenārijus, kā sieviete var attiekties pret savām jūtām. Latvijas
sievietes ir kā Baltijas jūra – dažādas un mainīgas, karstasinīgi viļņojošas
vai rāmas un atvēsinošas.
Liene novelē „Salna pavasarī” ir kā mainīga
pavasara jūra, kura saules staros ir pavisam dzīvīga un priecīga, bet, kad
sauli aizēno mākoņi, tā tūdaļ kļūst drūmi pelēka. Un kā jūrai saulrietā viņai
nākas arī sarkt. Liene ir jauna, viņa vēl nezina, ko sagaidīt no savas dzīves.
Kalpu puisis Andrs ir jauks, sirsnīgs un pievilcīgs jauneklis, un Liene zina,
ka viņam patīk. Lienei arī ir simpātijas, bet viņa negrib steigties ar precībām
– var taču gadīties satikt kādu jaukāku un bagātāku, un ko tad? Taču noveles
otrajā daļā Liene ļoti samulst, kad vecais, bagātais Mālnieks lūdz viņas roku.
Viņa apzinās savas jūtas pret Andru, taču viņa vienmēr ir vēlējusies izrauties
no nabadzības… Mālnieks apber Lieni ar komplimentiem par viņas tikumu: „Tu
nepalaidies uz labu laimi, tu dari visu ar ziņu. Tas rāda saimnieces garu. Ko
tad tu nu domā par Mālniekiem? Vai nāksi uz viņiem par saimnieci?” Lienes
vilcināšanās izlemj viņas nākotni, jo Mālnieks to izmanto savā labā. Liene
nolemj savas jūtas pret Andru glabāt sirdī, kamēr vecais Mālnieks aizies no šīs
pasaules, un viņa varēs kā saimniece apprecēt Andru. Taču vai viņa nav pārdroša
domājot, ka Andra jūtas šādu pārbaudījumu izturēs? R.Blaumanis to mums nevēstī,
tas paliek katra paša pārdomām. Un tāpat atvērts ir arī jautājums, vai Liene
pēc laika pavisam nesāks ignorēt savas jūtas, lai tikai izdzīvotu. Mēs to
nezinām.
Stāstā
„Laimes klēpī” aprakstītā Ieva ir saimnieka Lauska sieva. Viņas jūtu pasauli
var salīdzināt ar jūru, kas palēnām aizsalst, kļūstot ledaini salta un
nemainīga. Ieva vēlējās būt saimniece, apņēmās precēt vecu vīru mantas dēļ – un
viņa apzinīgi pildīja savus pienākumus gan kā saimniece, gan kā sieva. Sākumā
viņai tāda dzīve patika, viņai patika būt finansiāli brīvai, patika justies labākai
citu ļaužu acīs – bagātai un cienījamai. Taču, kad viņai acīs un sirdī iekrita
Jānis, jaunais puisis, viņa sāka just savādas emocijas, mokas, naktīs nevarēja
gulēt: „Bet miers neradās viņas sirdī. Viņa gāja baznīcā, bet miers tomēr
neradās viņas sirdī. Un arvien grūtāk viņai izdevās apslēpt savas ciešanas.”
Ieva bija nolēmusi būt godīga un uzticama sieva, tādēļ viņa apņēmās dabūt
nepanesamo izjūtu cēloni jeb Jāni prom no acīm, un viņai tas arī izdevās. Līdz
ar to Ieva sāka „sasalt”. Pāris brīži – viņas māsas dēla ciemošanās un māsas
slimība – vēl atmaidzēja viņas sirdi un izraisīja siltas jūtas. Taču Ieva bija
gribas un prāta cilvēks, un viņa pildīja pienākumus, ko uzņēmās. Mierinājumu
viņa sākumā rada strādāšanā, taču vēlāk nekad izpausmi neguvušās kaislības
pievērsās mantas krāšanai. Ieva „bija pārvērtusēs par tuklu, bālu māti un
izskatījās tā, it kā viņa nevienai puķītei nevarētu paiet garām, tās ar kāju
nenominuse”, viņas dzīvei sen vairs nebija mērķa, viņa neattīstījās. Viņas
jūtas gulēja noslēptas no visiem, arī viņas pašas – kā zem biezas ledus segas.
Gluži
kā jūra vētras laikā – tāda ir Raudupietes iekšējā pasaule, iekārojot Kārli.
Viņas kaislība ir stipra un iznīcinoša, tā paņem visu, kas ir tās ceļā.
Raudupiete ir tā sieviete, kas akli atdodas savai kaislībai, nevaicājot, kas ir
labs vai ļauns, nekam citam vairs nav nozīmes. Daudzus gadus Raudupiete bija dzīvojusi
ar vīru, kuru nemīlēja, vīru, pie kura izgāja tādēļ, ka gribēja būt saimniece,
gribēja finansiālo brīvību. Viņa jūtas pelnījusi laimi, un laimi viņa redz
Kārļa kā Raudupu saimnieka, viņas vīra veidolā. Un Kārlis vēl arī labi saprotas
ar Matīsiņu, būtu labs tēvs… Raudupietes kaislībām neko vairāk nevajag, lai
uzšķiltos. Taču, kad Kārlis atraida viņas precību piedāvājumu, Raudupietē sāk
mosties kaut kas tumšs, ko viņa pati vēl nepazīst. Raudupietei parādās dīvaina
attieksme pret savu dēlu jau uzreiz pēc atgriešanās no neveiksmīgās vizītes pie
Kārļa: „Viņa ieiet otrā istabā, paskatās Matīsiņa gultiņā. Ar lakatu apsedzies,
bērns tanī aizmidzis guļ. Ģīmītis ir gaismai piegriezts, un Raudupiete redz,
cik izdilis un cik bāls tas ir. Bet šoreiz bērna izskats Raudupietes nemaz
nesakustina, kā tas citkārt mēdza notikt, nē, šis uzskats vēl pavairo rūgtumu
viņas sirdī.” Raudupiete Matīsiņam ļāva noslīkt, viņa ļāva lielajai vēlmei
iegūt Kārli aizēnot svētāko no pasaules mīlestībām – mātes mīlestību. Šādas
jūtu kaislība, šāda padošanās tai – atmetot jebkādu saprātu, neklausot
sirdsapziņai – nekad nebeidzas labi. Vētra kādreiz beidzas, un, kad jūrā viļņi
norimuši, visa pludmale ir pilna nolauztiem zariem kā salauztām dzīvēm.
Taču
visskaistakā jūtu pasaule piemīt Kristīnei Rūdolfa Blaumaņa novelē „Purva
bridējs”. Kristīnes jūtu jūra viļņojas rāmi, mierīgi, reizēm uzsitot kādu
augstāku vilni. Tā ir jūra, kurā var veldzēties no karstas tveices. Jūra, kas
apzinās, ka ir jūra, apzinās savu būtību un vērtību, bet nelielās ar to. Kristīne
apzinās savas jūtas pret Edgaru, un zina arī par Edgara jūtām, taču viņa
saprot, ka Edgara nelāgo ieradumu dēļ viņi nekad nevarēs būt laimīgi kopā. Un
tomēr par spīti tam, pas spīti mātes centieniem, domājot it kā par meitas
laimi, Kristīne nolemj neprecēt Akmentiņu. Viņa ir tā sieviete, kas dzīvē par
galveno uzskata tikumu, uzticību, darbu un jūtas, un, ja kaut kas nav saskaņā
ar viņas pārliecību, tad viņa akli nepakļausies nejaušai notikumu gaitai. Kristīne
pārkāpj savām robežām un principiem to jūtu dēļ, kas viņai ir pret Edgaru. Viņa
dod viņam iespēju laboties, piekrīt precēties… Te vēl jāpiemin Kristīnes māte,
kura uzlika laika pārbaudījumu Edgara tikumībai. Viņa ir siltākā un jaukākā no
R.Blaumaņa darbos aprakstītajām mātēm, viņa, lai arī ko uzskatītu par
pareizāku, atbalsta savu meitu. Kristīnes māte ir kā jūra, pie kuras vienmēr
būs patīkami atpūsties. Viņai rūp viņas meitas jūtas un liktenis, un tas ir tas
visskaistākais. Taču mātes sākotnējais pareģojums diemžēl piepildās, Edgars
padodas savu draugu spiedienam un savai dabai, un atsāk iepriekšējo dzīvi.
Kristīnes jūtas ir sāpinātas tik dziļi, cik vien tas iespējams, un viņa uzreiz
piekrīt precēt Akmentiņu. Taču kāzu dienas rītā Kristīni atrod Edgars, viņš
lūdzas, un Kristīnei ir smagi viņu redzēt, runāt ar viņu. Viņa jūt uzvirmojam
nekur neizzudušās jūtas, un „tad bija tā, it kā kāda balss viņas sirdī pamostos
un sauktu: „Mīļo!… Ja tev arī pie tam jācieš, mīļo, mīļo!”” Kristīne ir
sieviete, kurā prāts un jūtas valda samērīgi, neiegrožojot viens otru, bet
cenšoties pasargāt. Jūras rāmums piemīt Kristīnes tikumībai, un viļņu bangu
spēks – viņas jūtām.
Nevar
zināt, cik ļoti Rūdolfs Blaumanis izprata sieviešu jūtu dabu un cik labi to
varētu paredzēt, taču rīcību un tās cēloņus viņš ir aprakstījis izcili.
Uzskatu, ka, ja vīrietis vēlas saprast latviešu sievietes dabu un mentalitāti,
viņam ir jāmeklē Blaumaņa noveles un stāsti. Tas vienmēr būs labi pavadīts
laiks, kā arī iegūta dziļāka izpratne. Un jūra jau vienmēr paliek jūra, lai
kāda tā būtu vienā mirklī. Un sievietei, gluži kā jūrai, piemīt visas īpašības,
visas nokrāsas – un tikai viņa pati izvēlas, kurām ļaus valdīt. Šo sieviešu
bezgalīgo krāsainību Blaumanis ir spējis notvert starp rindiņām un ielikt
spilgtos, atmiņā paliekošos tēlos.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru